Wednesday, December 27, 2006

Månadens vansinne.

För er som läser Ali Esbatis blog har ni säker inte undgått att se att han har blivit polisanmäld. Detta utav en certifierad galning. Eftersom jag känner att jag verkligen har något att tillföra debatten så tänkte jag, efter mycket övervägande av för och nackdelar åt varje sida, ett kliniskt användande utav historiematerialismens innersta hemligheter och ungefär tjugo minuters oavbrutet fnissande efter att ha läst liberal debatt kommit fram till följande:

23 Comments:

Blogger Tobias Struck said...

Galning? Det är bara din åsikt. Själv tycker jag att kommunism är en mental sjukdom. Vi ser helt enkelt världen olika, du och jag.

11:27 AM  
Blogger Björn said...

http://www.clint.ca/argue/argue.jpg

12:05 PM  
Blogger Tobias Struck said...

Björn, Hmm. jag förstår poängen: Det är nördigt att slösa tid på internettjafs. Men jag gillar inte användningen av Special Olympics i ditt skämt. Klart att framsteg måste relateras till förutsättningarna. Både de som kämpar väl och de som dessutom segrar i Special Olympics är värda all respekt. Universums gränser är inte kända. Det finns med största sannolikhet planeter med varelser långt mer utvecklade än vi. Skall vi lägga oss ned och dö med en gång bara för det? Varelsens andliga styrka består i initiativet till hälsa och framsteg, inte i själva hälsans och framstegets art i förhållande till andras resultat. Att reultat sedan besitter olika värden på marknaden beroende på tillgång och efterfrågan, det är en annan sak. Värdighet kan uppnås på annat sätt än genom att besitta det högsta värdet, det kan bestå i försöket att lyckas - med vad målet än må vara. Heder till deltagarna i Special Olympics. Vem har sagt att det finns en enda människa på jorden utan utvecklingsstörningar? Det finns det inte.

12:41 PM  
Blogger Danyael X said...

Du framför intressanta poänger om universums innersta machinationer och du verkar ha en förståelse för avedra kavedras tänkande, själv är jag av den åsikten att vi lever i ett 2-dimensionellt universum där allt endast är infomration som är så hårt kondenserat att det utfäller en illusion av de 22 dimensioner som krävs för att föklara de M-teorier och fältteorier som kosmologien just nu arbetar med. Vidare kan ju betänkas att även om vi lever i ett 2-dimensionellt universum av kondenserad information så är just liv på andra planeter inte statistiskt osannolikt snarare tvärt om, jag är vidare väldigt övertygad om att Carl Sagan i sina mest dimmiga ögonblick hade hållt med mig om detta. Att liv på anda planeter existerar utan att vi känner till dem behöver dock inte betyda att man kan ha humor och inse det fundamentalt humoristiska med att gräla på internet, ett gräl är ju trots allt bara ett utbyte av information i olika former av densitet vilket passar bra in med teorin om ett 2 dimensionellt universum, och är universum verkligeen 2 dimensionellt så är det inget man kan göra för att förhindra att folk företer sig i flamewars på ett metaextradiegetiskt existensplan av kondenserad information så som internet där de fakto den som grälar blir automatiskt retarderade enligt Godwins lag och Quod Erat Demonstrandum, du är retarderad och pårökt nog för att återuppfinna en religon som uppenbarligen är ett dåligt försök att referera till det skuggspel som ideerna är i den kondenserade informationsrymden är.

12:20 AM  
Blogger Björn said...

Sant, de är pris värda
De blir ju mycket tärda
Du skriver som Carl Sagan
Som var en glad han
Var snäll och så
Men puffade olagligt då och då
Bifogar en bild på en katt
Hoppas du inte får fnatt
( http://www.knitemare.org/cats/serious_cat.jpg )

12:26 AM  
Blogger Tobias Struck said...

Abstrakt måste inte betyda förvirrat. Den som läser Struck opåverkad, kommer säkert att förstå det. De här spellevinkarna orkar inte det. Orkar du?

1:23 PM  
Blogger Danyael X said...

vem pratar du med?
Och varför pratar du om dig själv i 3:e person?

3:58 PM  
Blogger Danyael X said...

Din Modern Gnosis låter förvirrande lik Anton LeVeys Statnism eller Alister Crowleys Thelema kyrka, på vilket sätt skiljer du dig från dem?

Vidare har jag sett att du kallar det för Modern Sphirot på en av dina många Bloggar.. har du blandat in quabala också eller?

4:21 PM  
Blogger Tobias Struck said...

Chris. Aleister Crowley var nog inte jättefrämmande för att initiera våld. Vi är emot allt våld utom det våld som vi använder för att värja oss mot direkta fysiska angrepp. Men jag kan Crowley för dåligt för att säga säkert. LaVey trode inte på jaget som en reinkarnerande ande, som vi gör. Och han var faktiskt ännu mer show än jag. Jag skulle inte kalla mig "satanist" bara för att chockera. Jag tycker även att vi har renare, mer symmetriska principer än LaVey: Slå inte första slaget, stjäl inte, förtala inte, bedra inte. Och vi har ett mer positivt budskap: Skapa rättvisa relationer där ge och få är i balans. Njut och följ din dröm men öppna ditt hjärta för att det finns bröder och systrar i flocken som kan behöva en hjälpande hand i bland. Vi är fräschare :) Men vi är lika hårda när det gäller, ännu hårdare skulle jag tro.

Fäst dig inte vid att jag skrev "Struck" om mig själv, det var mest på skoj. Jag vände mig till ett "du" i form av publik, som talare ofta gör.

Sefiroth är mycket riktigt ett sifferschema över "Livets träd" inom kabbala. Där står varje siffra för en ängel. Vi ser våra priciper som en spegling av den sociala människans rot, stam och krona:

1. "Du har rätt till frihet, ditt liv och att söka din lycka" bildar ett intellektuellt konsensus mellan individer. Det är kronan.

2. "Du är en ande i en kropp". Det är din stam, din självbild, din trygghet. Det betyder att du kan operera i ditt tänkande och bryta matriserna. Du kan manövrera din kropp och hela dig själv (i viss mån).

3. "Du behöver lust, vrede och nyfikenhet" är din rot, din kontakt med dina instinkter. Du behöver kontakt med dina instinkter och förmåga att utlösa dem för att kunna försvara din frihet och ditt liv samt söka din lycka.

5:13 PM  
Blogger Danyael X said...

så du har med andra ord inte skapat en ny religon över huvudtaget, du har bara plockat delar av Zoroastrianism/LeVeyism och kryddat det med reinkarnation och pressat in det i ett diagram och kallar det för Modern Sephirot via Modern Gnosis.

som jag ser det har bara kopierat redan vedertagna tros system och proklamerat dessa som din egen konstruktion.

Men jag bryr mig inte igentligen...
Ankor som Ankor...

Dina ideologiska tankar inom politik leberal konservatism är ju per definition en oxymoron.

Björn en kommentar kanske vore på sin plats? du kan politisk ideologi bättre än mig...

7:49 PM  
Blogger Tobias Struck said...

Chris. Och hur tror du att exempelvis kristendomen kom till? Paulus gjorde som jag: Han klippte och klistrade. Han blandande judendom, zoroastrism och platonism och kom fram till sin egen religion. Att kristendomen skulle ha kommit fram genom Jesus är bara en saga. Evangelierna skrevs efter att Paulus hade skrivit sina brev. De var sektpropaganda! Visst, det fanns säkert någon andlig ledare som hette Jesus någongång. Men när Paulus skrev om Jesus Kristus i sina brev (Romarbrevet etc.) - så var det väldigt litet av det som sedan stod i evangelierna, som han tog med. Paulus dog år 60. Evangelierna tros ha skrivits någon gång mellan 60 och 100.

Liberalkonservatism är ett vedertaget begrepp. De flesta moderater kallar sig liberalkonservativa. Det betyder att vi tror på ett fritt näringsliv och en stark rättsstat som skyddar alla medborgares frid lika väl.

Det konservativa hos mig är att jag inte vill att svensk kultur skall förändras för drastiskt. Det är inte bra för nationskänslan och den ömsesidiga respekten människor emellan. Jag vill inte ha någon reglering av kultur i sig, men jag vill begränsa anhöriginvandringen från Afrika och Asien till att bara gälla barn till flyktingar. Givetvis vill jag att Sverige skall ta emot flyktingar från svält, politisk förföljelse och krig. Och jag vill att efterfrågad arbetskraft skall kunna tas emot från hela världen.

Inom 400 år från nu räknar jag med att hela världen styrs av ett världsråd och att individens frid och frihet är skyddad över hela globen av starka rättssamhällen och en världsarmé. Då kan vi ha fri invandring. Nu skulle det innebära att arabiska och kurdiska klaner återskapas i Sverige och isolerar sig med egna patriarkala rättssystem inom nationen. Det ökar spänningen i hela landet. Det har redan gått långt i den riktningen. Det har naturligtvis ingenting med "raser" att göra. Jag är inte rasist. Om jag hade varit det, så skulle jag säga det. Vänstern tror det ju ändå och hatar mig redan :) Mina farföräldrar kom till Sverige som krigsflyktingar. Jag hatar inte invandrare heller. Jag kan skilja mellan politik och känslor. Men som etnolog ser jag till kulturutvecklingen.

8:28 PM  
Blogger Danyael X said...

Ta inte illa upp nu, men ju mer du pratar ju mer jag läser av dina inlägg desto mer blir jag övertygad om att

1. Du är ett troll

2. Inte har riktigt alla skruvar på rätt ställe. Detta baserar jag inte på dina åsikter utan snarare på den kontext som du baserar din argument på, den dualistiska klyvning i din ideologi och hur ditt generella språk bruk är. Du är både för regler och statlig kontroll samtidigt som du är emot den.

Om jag inte hade sett ditt examens bevis så hade jag inte trott på att du hade en GTB Uni magister.

Själv är jag kultruvetare på Lunds Uni.

11:06 PM  
Blogger Tobias Struck said...

Chris. "Du är både för regler och statlig kontroll samtidigt som du är emot den."

Det är inte ens en möjlighet för dig att du har svårt att förstå mig? Liberalkonservatism är som sagt ett vedertaget begrepp och betyder faktisk frihet i näringslivet men statligt skydd av individens frid mot våld, stölder, förtal och bedrägerier. Det är ingen personlig dualism som jag lever med, det är en utbredd politisk visison, som även delas av s.k. "nyliberaler". Du kan läsa exempelvis Adam Smith och Ayn Rand för att förstå min politiska hållning bättre.

Den ideologiska verkligheten kanske inte bara måste vara som bland dig och dina humanist-vänner? Det är lätt för dig att avfärda mig som galen etc. Men exempelvis en bred ideologi som katolicismen är sju gånger mer verklighetfrämmande och neurotisk än min liberalkonservatism. Tänk så här: Gud är död, egoism är naturligt och förnuft bör ställas över muskler för allas bästa. Då börjar nog bitarna att falla på plats. Lycka till. Men ansträng dig litet nu. Jag är trött på att städa upp efter otacksamma skitungar som kallar mig galen för att de är mindre intelligenta och alltför bekräftade av sina mjuka vänner.

12:57 AM  
Blogger Danyael X said...

ad hominem

4:06 AM  
Blogger Tobias Struck said...

Chris. "Ta inte illa upp nu, men ju mer du pratar ju mer jag läser av dina inlägg desto mer blir jag övertygad om att

1. Du är ett troll

2. Inte har riktigt alla skruvar på rätt ställe."

Ad hominem? Ja, just det. Förresten har jag inga skruvar. Jag är nämligen inte en programmerad humanist-robot, som klagar på andras språkbruk (särskrivs inte) utan att ens ha hälften av ett svenskt språkbruk själv.

10:51 AM  
Blogger Björn said...

Don't feed the trolls.

1:16 PM  
Blogger Danyael X said...

but it's soooo cute!

----

http://www.conservativethinking.com/files/liberal-idiot.jpg

2:03 PM  
Blogger Danyael X said...

Humanist robot?
ja visst!
http://www.trnmag.com/Interactive%20Animatronic%20Robot%20Full.jpg

2:28 PM  
Blogger Tobias Struck said...

Chris. Ta inte illa upp nu, men jag börjar tro att du är riktigt korkad. Satiren "Liberal idiot" syftar ju på en viss sorts amerikansk eftergivenhet mot kommunism. Fattar du inte det? Det är en konservativ drift med liberaler i en amerikansk kulturkontext. Det finns ingen stor schism mellan klassisk liberalism och modern konservatism (liberalkonservatism) i Sverige. Det är bara två nyanser av blått med svaga skillnader.

Är jag eftergiven mot kommunism? Nej. Är jag stelbent reaktionär? Nej. Jag ser individen, utan att tänka bort kulturen. Det gör att jag tror på hårda tag mot fridsbrott, stor frihet för individens egna val och lagom invandring (bara ta emot flyktingar och efterfrågad arbetskraft). Typiska moderna svenska moderat-åsikter.

3:53 PM  
Blogger Danyael X said...

nämen oj oj så fel det kan bli, lilla jag som bara tyckte att han var lik dig till utseendet =)

http://pr0n.encyclopediadramatica.com/images/b/b4/Stop.jpg

11:39 PM  
Blogger Tobias Struck said...

Internet är inte bara för clowner som du. Jag använder internet för att föra ut mitt budskap. Det är OK för mig att du bara vill leka. Är det OK för dig att jag har en mission? Frågan är retorisk. Det betyder att jag skiter i ditt svar. Det är inte ditt trams som kommer att rädda Sverige från inbördeskrig.

1:00 PM  
Blogger Danyael X said...

Ja men vad bra med ett inbördeskrig då kan äntligen vi Skåningar bli av med resten av sveriges snyltande skitstövlar.

För vi vill ha ett självständigt skåne
Ni måste förstå att det hade vatt det bästa för oss
Ni vet att vi kan nå det om vi bara vill

Norrland* försörjer sig pau bidrag och skit medans vi i skåne får jobba med slit nollåttorna ser ner pau oss om vintern men på sommarn så flyttar dom hit!

Ja de tar över våra hus ett efter ett, säg har du någonsin fraugat dig om detta e rätt?

Förnedring tillhör vardan men så e det nog, vi tar å löser det pau vårt eget sätt.

För att vi ska slippa lida, dags att börja strida, nu så frigör vi skauneland!

*Norrland: skånska för resten av sverige

3:26 PM  
Blogger Björn said...

Tobias, sluta flama.

10:11 PM  

Post a Comment

<< Home

Bloggtoppen.se