Svante Nordin och extremismen.
Bisarra mängder litteratur som jag läser har släppts på 70-talet och det som är så roligt med den är att den i stora utsträckningar har blivit översatt, fått förord skrivna av eller på annat sätt haft att göra med gestalter i svensk politik eller akademi som fortfarande är viktiga. Och som helst nog skulle vilja glömma det de har skrivit när de var radikaler.
Dagens upptäckt är extra rolig eftersom den har fotnoter inskrafsade i texten av någon driftig själ som gjorde att jag upptäckte följande stycke i förordet till Karl Marx-Friedrich Engels Filosofiska Skrifter (Bo Cavefors förlag, 1978):
Svante är inte den ende av '68 vänstern som det har blivit så med. Många har blivit förborgligade. Många har blivit klassförrädare. Som Zizek sa i efterordet till George Lukács "Tailism and the Dialectic: A defence of History and Class Consciousness": det som Lukács bevarar i den ortodoxa marxismen för oss som lever och läser idag är möjligheten till att återigen låta det vara möjligt att brännmärka någon som en revisionistisk klassförrädare. Svante är inte den ende som förtjänar det epitetet: det finns vänner, och det finns fiender i den här världen. De allra vidrigaste av dem har vi lärt känna i våra egna led. De försöker göra bot och bättring inför hela den borgerliga världen igenom att stå i främsta led mot socialisterna.
För unga akademiker av olika typer tror jag dock det finns en varning i det här, en varning gentemot extremism (kanske lite ironiskt att säga efter att jag har kallat stora delar av Sveriges etablissemang för revisionistiska klassförrädare). Maoisterna på 60-talet med sina dogmatiska paroller (och i all ärlighet, sina delvis klarsynta analyser) har nästan mangrannt försökt glömma sin historia eller blivit rabiata karriäristiska antikommunister. Glömmer man det kritiska arv som Marx och efterföljare har skänkt till oss och blir förblindad av dogmatism och extremism (och speciellt till statskapitalistiska haverier som Sovjet och Kina) kommer man bli klassförrädare en dag när förborgerligandet har gått för långt och illusionerna om världen spricker.
Dagens upptäckt är extra rolig eftersom den har fotnoter inskrafsade i texten av någon driftig själ som gjorde att jag upptäckte följande stycke i förordet till Karl Marx-Friedrich Engels Filosofiska Skrifter (Bo Cavefors förlag, 1978):
Fetstil är understryckningar eller inrigningar i texten av okänd läsare. Man behöver ju kanske inte veta så mycket om Svante Nordin för att veta att han är en ganska reaktionär professor i idé och lärdomshistoria på Lunds Universitet. Hans ungdoms glöd är sedan länge förlorad.
Genom Plechanov, Lenin, Stalin och andra har den kodifiering av marxismens filosofi som Engels lade grunden till förts till sin fullbordan.
- Svante Nordin
Svante är inte den ende av '68 vänstern som det har blivit så med. Många har blivit förborgligade. Många har blivit klassförrädare. Som Zizek sa i efterordet till George Lukács "Tailism and the Dialectic: A defence of History and Class Consciousness": det som Lukács bevarar i den ortodoxa marxismen för oss som lever och läser idag är möjligheten till att återigen låta det vara möjligt att brännmärka någon som en revisionistisk klassförrädare. Svante är inte den ende som förtjänar det epitetet: det finns vänner, och det finns fiender i den här världen. De allra vidrigaste av dem har vi lärt känna i våra egna led. De försöker göra bot och bättring inför hela den borgerliga världen igenom att stå i främsta led mot socialisterna.
För unga akademiker av olika typer tror jag dock det finns en varning i det här, en varning gentemot extremism (kanske lite ironiskt att säga efter att jag har kallat stora delar av Sveriges etablissemang för revisionistiska klassförrädare). Maoisterna på 60-talet med sina dogmatiska paroller (och i all ärlighet, sina delvis klarsynta analyser) har nästan mangrannt försökt glömma sin historia eller blivit rabiata karriäristiska antikommunister. Glömmer man det kritiska arv som Marx och efterföljare har skänkt till oss och blir förblindad av dogmatism och extremism (och speciellt till statskapitalistiska haverier som Sovjet och Kina) kommer man bli klassförrädare en dag när förborgerligandet har gått för långt och illusionerna om världen spricker.
Labels: '68, extremism, Förborgerligande, klassförräderi, kritiskt tänkande, revisionism
10 Comments:
Amen broder, extremister är extremister, ena dagen står de i fronten och på barrikaderna, nästa dag förser de näringslivet med politisk ammunition.
Därför ska man vara på sin vakt, särskilt om man studerar, för det är som Nietzche sade att fajtas med monster osv.
Det är patetiskt att se vår tids renegater göra vad de gör, som de gör. Men vi kan i alla fall vara glada att det inte har hänt lika illa saker som i England eller USA där forna radikaler har svängt om helt och blivit exempelvis nykonservativa imperialister.
Välkommen till bloggen, förresten!
Mycket klarsynt analys! Jag delar din uppfattning om Svante Nordin helt och fullt. Det är verkligen ingen tillfällighet att just maoisterna från 1960-talet slog över och blev några av de främsta företrädarna för 1980-talets nyliberalism. Marxismen är, och ska framförallt vara, ett kritiskt analysverktyg för att förstå samhället. Personkult av det slag som maoisterna ägnade sig åt strider mot marxismens grundläggande filosofi, och det är därför inte så konstigt att dessa personer senare blev de klassförrädare de blev. En annan person jag kommer att tänka på härvidlag är den reaktionäre nationalekonomen Bo Södersten.
Personligen är jag övertygad om att det svenska näringslivets okritiska vurmande för diktaturen Kina idag, med dess grova kränkningar av fackliga fri- och rättigheter, delvis är ett resultat av maoisternas inflytande och goda kontakter med Kina sedan 1960-talet.
Tack, Erik. Det är verkligen inte konstigt, men det är desto vidrigare. Jan Myrdal ska ju faktiskt ha en eloge för att - vad man än tycker om honom annars - vara den svenske vänsterintellektuelle som fortfarande är på vår sida. Jag vet inte personligen om man kan säga att maoismen som sådan är problemet, men det verkar som om en klar tendens i västeuropas maoistiska '68 rörelse blev fanatisk och sysslade mest med personkult och dyrkande av kina, kambodja, etc.
Hej Björn!
Hittade denna blogg då sökte på Svante Nordin. Såg också att det fanns inlägg om religion och politik därför detta inlägg. Ska maila och fråga hur Nordin som bitr prof ide och lärdomshistoria som han var då 2002 i Svd kunde skriva ang Hedenius,
"Slutligen bygger kristendomen på tanken att själen överlever kroppens död. Men allt vi vet om de själsliga processernas nära samband med vad som försiggår i hjärnan bevisar att något sådant inte är möjligt. Medvetande utan kroppsligt underlag är otänkbart."
Detta säger mer om hans bristande fantasi än om sanningen.
Bevis finns bara i matematik och logik och all kunskap vi fått av erfarenheter kan komma att behöva revideras av nya erfarenheter som tex i fysiken. Newtons mekanik duger fortfarande i vardagen men vid höga hastigheter måste den ersättas av Einsteins relativitetsteori
Jag studerade matematik och teoretisk fysik 67-73. Arbetade i FNL-grupper och KFMl och till sist i Förbundet kommunist och försökte vara en god dialektisk materialist. Jag gjorde en matematisk upptäckt 1971 att det var möjligt att beskriva hastigheter större än ljusets i 6 dimensioner. Sen på sommarläger med FK 1971 hade jag "en mystisk" upplevelse där jag började som materialist. Kom så till punkten att det är lätt att förstå att hjärnan skapar medvetandet eftersom det är det mest komplexa materiella vi känner till. Men då kom som en blixt: Nej det stämmer inte: två hjärnor dvs människor som kommunicerar är mer komplext, 10, 100, alla människor, alla levande varelser ja till sist hela Kosmos är mer komplext,så jag "upptäckte" Världsanden".Sen var det plötsligt morgon. Kamraterna tog väl hand om, mig
Politiskt står jag fortfarande till vänster men
jag är också övertygad om att vi människor är andliga varelser som är här för att lära oss uttrycka mer kunskap och kärlek och kärlek i politiken är SOLIDARITET.
Jag säger som en vän det har begåtts mer djävulskap i guds namn än i djävulens namn. Men på samma sätt som förtryck och mördande som gjorts i "kommunismens" namn inte
bevisar att grundtanken "Åt var och en efter hans/hennes behov, av var och en efter hans/hennes förmåga" är fel utan tvärtom vår enda möjlighet
så bevisar inte allt djävulskap som människor gjort i guds namn att Gud inte existerar.
Jag ser alltså ingen motsättning på djupet mellan klok andlighet, klok vetenskap och vänsterpolitik med produktion av väsentligheter och rättvis fördelning.
Med hopp om konstruktiv dialog
Från mörkret stiga vi mot LJUSET
"Lucia" alias Jan Pilotti
PS en mycket bra bok som tar upp
mycket av detta är Edris I Ett ANNAT LJUS Om de stora livsfrågorna Han visar att striden mellan "vetande" och "tro" egentligen är en strid mellan tro och tro. Vetenskapliga fakta är fakta men det smyger in metafysiska tolkningar i den slump och meningslöshetskult vetenskapen lierat sig med. Det är inte bättre när vetenskapen gör som Kyrkan gjorde under upplysningstiden även om vi "kättare" idag inte bränns på bål men i stort sätt utestängs fån den akademiska forskningen DS
This comment has been removed by the author.
This comment has been removed by the author.
This comment has been removed by the author.
This comment has been removed by the author.
Björn Dubbel Ursäkta att det inte bara blev långt men i flera inlägg fattade inte hur det funkande
men du kan väl ta bort de tre näst sista. om inte jag kan det själv
Kanske jag ändå kan passa på
på min nyss upplagda hemsida
http://www.drpilotti.info/ finns mer att läsa om förhållandet mellan medvetandet och hjärnan och som också har betydelse för psyikatri som jag nu arbetar i
JAn Pilotti
Post a Comment
<< Home