Thursday, February 22, 2007

Arbetarepartiets stora ledare kallar: bloggosfärens arbetare/bondeskikt svarar!

Jag tänkte egentligen hoppa över hela den här Bildtgrejen. Personligen ogillar jag attacker mot enskilda personer och tar dessutom för givet att överklassen har en intressegemenskap som går ut på mycket klappande på varandras ryggar och viskningar i korridorer långt ifrån pöbelns oförstående och obildade öron och naturligt genererar situationer som Bildts skandaler. Men sedan såg jag detta:

Fredrik Reinfeldt avfärdade på torsdagen återigen all kritik mot utrikesminister Carl Bildt och hans kopplingar till kontroversiella företag. Kritiken drivs av Bildts motståndare, av människor som tycker illa om allt privat ägande och av journalister som vill få igång ett drev, säger Fredrik Reinfeldt.

Med tanke på att jag tillhör människorna som tycker illa om allt privat ägande, men som inte hittills haft del i detta, kände jag mig ganska utanför och ville ta del i gemenskapen med journalister, oppositionen och annat pack.

Det roliga i det hela är ju egentligen att det var precis så här det gick till före valet, men åt vår sida. Allmänna misstänkliggöranden som fortsatte fram till valnatten (kommer ni ihåg hur Lars Ohly, som enda partiledare, fick faktarutan om att han bodde på Södermalm i en fyra under sitt namn när de intervjuade honom?), breda hugg från grotthögern till svamlande om maktbyte för sakens skull och många fler absurda exempel. Skrattar bäst, som skrattar sist, Moderaterna.

Att Calle Bildt inte tycker att det är fel att han var för Irakkriget för att andra var det är ju lite märkligt kan man tycka. Det är ju också konstigt att försöka skuldbelägga pensionssparare som lider av det nyliberala slaktandet av deras pension (gjort av det härliga sosseriet) och hävda att eftersom de investerat sina pengar i utländska fonder är de delaktiga precis som Bildt. Men, det har ju visat sig att de flesta inte har varken kompetensen, lusten eller egentligen orken att vara så haja på det här med börs och fonder. Bildt, däremot, som den svenska överklassens avatar, har säkerligen tänkt till och funderat mycket över det här med pengar. Kan han skyllas för det? Nä, inte egentligen. Sådan är kapitalismen. Men att den avslöjas så här gång på gång gör ju bara att vanliga människor misstror den än mer: och av bra skäl! Personligen hatar jag bara privatägandet än mer.

PS: Jag kan nog säga mig tillhöra bondeklassen också.

Labels: , , , , ,

0 Comments:

Post a Comment

<< Home

Bloggtoppen.se