Wednesday, January 02, 2008

Kunskap och organisering.

Som ni kanske har förstått vid det här laget så upptar sig den här bloggen mycket kring frågor om kunskapsteori. Det fina med det området är att det är där någonstans man finner skärningspunkten mellan ontologi, praktik och information. Vad är det som existerar egentligen? Hur får vi reda på det? Kan vi det?

En fråga som ofta dyker upp är: varför ska vi bry oss om den eller den teorin? Anti-intellektualism dyker av i vänstern titt som tätt, men även utanför den kretsen så blir kunskap någonting av en onödig lyx. Det är väl säkert bra och fint, men här i den verkliga verkligheten så är det rätt meningslöst. Och i stor utsträckning kan jag kanske hålla med. Men när vi börjar tänka kring det hela lite vidare, vilket vi kommer tvingas till, så kommer vi stöta på teoretiska frågor, och därmed även bli tvungna att bli teoretiker.

Vi, som människor, bildar koder och förståelsemönster utefter kollektiva principer. Vårt språk, vår förståelse av varandra och av verkligheten vore otänkbara om vi inte var en del av kollektiv som uppfostrar oss. Och jag tänker inte lägga an med någon borgerlig pessimism om kollektivens begränsande och bestraffande funktioner - snarare är vi givna epistemologiska verktyg med begränsningar men som är totalt och fullt nödvändiga för att kunna leva och agera i en verklighet som präglas av kaos och föränderlighet. Till skillnad från andra marxister tror jag inte att det ligger en dimma över verkligheten som tvingar oss att se den som något annat än vad den är, utan snarare att vi är tvungna att ha en ideologi - dvs. ett komplex av symboler, förförståelser, etc. - för att kunna navigera i verkligheten, ha ett språk, osv. Dock så är det förstås inte så att de ideologiska bitarna och strukturerna som exempelvis sexism, rasism und so weiter är nödvändiga eller bra på något sätt överhuvudtaget.

Och här någonstans kanske man kan börja förstå vikten av både teori, organisering - men framförallt - praktik. I en lustig dialektisk vals finner vi att praktiken är grundstommen för varje kritik. Problemet i leninismen och i just Lenins "Historiematerialism och Empirokriticism" är att han anammar en absurt empiristisk och simpel återspeglingsteori, som tack och lov överskridits av exempelvis Lukács (men även Mao). Det vill säga, Lenins teori om verkligheten är att våra tankar - enkelt uttryckt i alla fall - återspeglar sakernas tillstånd. Det är givetvis helt tokigt.

Här någonstans kanske vi också kan finna en radikalt annorlunda syn på kunskap och studier än vad vi finner hos liberala tänkare - hur briljanta de än var en gång i tiden. Världen som en karta, där vi upptäcker det ena med det tredje ger oss en idé att vi endast med tankens kraft, och eventuellt observation tillagt till det skulle kunna förklara verkligheten. Det är med liknande idéer som den moderna naturvetenskapen är uppbyggd på till exempel. Men så är det inte, snarare är de begrepp och traditioner som vi följer någonting som öppnar dörrar för oss. Som visar vad som är signifikant och vad som inte är det. Althusser talar en del om hur Marx är mer än en fulländare av en borgerlig nationalekonomisk tradition från Smith och Ricardo och att han istället gör en revolutionär brytning. Ricardo öppnar dörren på glänt när han påvisar intressemotsättningen mellan arbetare och ägare av produktionsmedlen, men Marx utför en teoretisk revolution där han visar på sambandens natur. Att det som är viktigt i nationalekonomin kanske inte är statens inkomster och utgifter, utbud/efterfrågankurvor, etc. utan snarare arbetsskador, uppdelningen av mervärdet och kriser i produktionen.

Men inte heller är det så att allting flyger fritt i luften i idévä.. förlåt, jag menar begreppsvärlden. Varierande filosofer från så olika skolor som poststrukturalister men även in på analytiska filosofiska varianter har utvecklat den typen av idéer. Och där någonstans kanske Lenins invändning i Empirokriticism kommer till användning, att filosofi ofta spårar ut i idealistiska banor ur såväl rationalistiska som empiristiska grunder. Men, för att återvända till sakerna själva så är det i praktiken som the proof of the pudding är i. Det är inte så att man kan likställa fysikens materiabegrepp med teologins återuppståndelse eller dylikt.

Där någonstans finner vi behovet av revolutionär praktik för oss som socialister. En rörelse som skärs bort från klasskampen förlorar också sin potential - hur många revolutionära begrepp den än skrivit ner. Vi har en tendens att uppvärdera kongresser och val och det ena med det tredje samtidigt som vi utvecklar en fobisk rädsla för att göra någonting överhuvudtaget - vilket leder oss rakt in i en reformistisk återvändsgränd som vi borde glömt bort 1917 (senast!). Det jag menar helt enkelt är att om man som organisation för socialister aldrig agerar i klasskampen så blir man direkt reaktionära, och det jag menar är att hela organisationens mål måste vara upprätthållandet och utvecklandet av kampen. Idag är våra mål och medel totalt värdelösa. Byråkratin upprätthålls för byråkratins skull. Utökade riksdagsmandat och en större offentlig sektor blir målen.

Alla organisationer som inte utvecklar klasskampen men har som mål att organisera arbetarklassen blir reaktionära. Inte för att jag tror att folk inte menar väl, men om det mot förmodan skulle bli så att arbetarungdomen flockas till Ung Vänster tror jag inte någonting överhuvudtaget förändras. Kanske, i light of recent events, kommer saker till och med bli sämre. Organisering för organiseringens skull är meningslös. Kampen fortsätter konstant, och klassen förblir där den är. Det kan inget arbetarparti i världen förändra. Men att leda, utveckla och förbättra kampen - det är möjligt.

Men för att det ska se så måste det också finnas marxister som har praktisk kunskap och inte bara har slått upp Marx alla böcker. Borgarna tycker säkert det är gött om vi bara sitter i våra hörn och studerar Lenin, eller om vi existerar i vårt internpolitiska spel som exempelvis SSU. Varför är det så att rörelsen bara kommit ihåg alla dåliga idéer som kommit ur den revolutionära traditionen?

Labels: , , , ,

6 Comments:

Blogger Björn Nilsson said...

Du skriver att "Alla organisationer som inte utvecklar klasskampen men har som mål att organisera arbetarklassen blir reaktionära."

Jag tror detta beror av var längs den historiska kedjan man befinner sig. När proletariatet är svagt, numerärt litet och finns i en miljö utan förutsättningar för socialism kan även socialliberaler göra bra insatser. Men när de objektiva förutsättningarna för socialismen har hunnit bli starka (när produktivkrafterna har utvecklats till en viss nivå) är läget ett annat. Då blir avvisandet av klasskamp definitiv reaktionärt och skadligt. Förfallet under kapitalismens senare skeden gör omvälvningen nödvändig helt enkelt för att försvara samhället mot de nedbrytande krafterna, och därför blir organisering utan klasskamp reaktionär och farlig.

Och det där med kunskapsteori är intressant, det får vi gneta vidare med.

8:06 PM  
Blogger Olof said...

Håller med om mycket men likt BN tror jag man ska ha en något mer dialektisk (ha!) syn på organisering och organisation; det handlar väl också om en potential som ligger i en organisations arv - begravda praktiker som finns där, sovande, men som kan väckas upp då klasskampen når sina vita gäss. Den samhälleliga hegemonin spelar också såklart en roll i hur man bedömer en organisation (som dessutom aldrig är en en monolit).

10:10 AM  
Blogger Björn said...

Björn: Det beror ju lite på hur man ser på det där. Socialdemokrati, till exempel, som både fungerar igenom progressiva reformer av typen som alla parlamentariska rörelser måste syssla med - men också igenom fredsplikt, klassamarbete, etc. Är det då bra och progressivt?

Sedan är ju också fråga om revolutionära lägen, som jag antar att du menar? Frågan är hur länge, eller i vilka lägen, som möjligheten har existerat att överskrida kapitalismen.

Olof: Jo, det har du helt rätt i. Jag försökte lyfta fram det också, men kan ha misslyckats med det. Organisering ger en möjlighet till en förbättrad förståelse. Exempelvis igenom just vårt historiska arv, vår situation, etc. Det finns säkert också jätteintressanta paraleller mellan kampformer, medvetandenivå och liknande. Återigen rekommenderar jag Granbergs artikel som jag skrev om för lite sen om hur de vilda strejkerna i Sverige sammanfaller med en av de mer radikala delarna av arbetarrörelsens historia.

12:59 PM  
Blogger Björn Nilsson said...

Nja, jag hade faktiskt de tidiga folkbildningsliberalerna från mitten av 1800-talet i åtanke i min första kommentar. Skojarna runt Sahlin och Nuder idag ger jag inte fem öre för.

Men om vi hugger tag i min historiska kedja igen så anser jag faktiskt att vi närmar oss bortre ändan av dess kapitalistiska del, och den första hållbara socialistiska länken är i sikte. Att i det läget hålla med på något slags folkhemsgull som syftar till att alla skall vara vänner och underklassen lydigt foga sig i överhetens påbud - ja det tror jag är farligt och skadligt.

I denna situation kanske det vore bra om någon filosofiskt sinnad person kunde författa en svensk motsvarighet till Maos filosofiska artiklar från 1930-talet. Visserligen är de fortfarande läsvärda, men vi måste nog erkänna att den verkliget vi ser ut över idag skiljer sig en del från den som Mao kunde beskåda från sin klippboning i Yenan.

1:28 PM  
Blogger Björn said...

Björn: Jo, det tror jag du har rätt i. Det som är bra i Mao Tsetungs tänkande är ju att han pratar om abstrakta saker på ett konkret sätt, och konkreta saker på ett abstrakt sätt. Kort och gott, sammanhang, utveckling, förändring, etc. i allt från individer till klassammansättning. Och att han också själv poängterar just det här med marxism applicerad på kinesiska förhållanden. Det vi kanske ska göra är något liknande, studier som är mer än bara "välfärden går åt helvete, det är dåligt" eller tomma dogmer om revolution å andra sidan.

5:43 PM  
Blogger Björn Nilsson said...

Jag funderar på en moderniserad version av Marx' modell av hur ett samhälle byggs från basen och uppåt, kombinerad exempelvis med en relativt modern tänkare som Marshall McLuhan. I stället för de kvarnar som var Marx' exempel på hur man skiljer olika typer av samhällen från varandra kanske man får klämma till med några fildelare så att kidsen förstår vad det handlar om. Ber att få återkomma.

6:31 PM  

Post a Comment

<< Home

Bloggtoppen.se