Friday, December 28, 2007

So it goes.

Så Benazir Bhutto är död. Andra har skrivit bra om det. Det enda jag vill poängtera är detta i virvelvinden av sinnessjuka analyser som slår över oss: det handlar om politik och makt, inte om religion. Dessutom, och än viktigare, så betyder inte hennes mord mycket i det stora hela. Pakistan har haft en livaktig arbetarrörelse med vissa paraleller till hur det ser ut i Egypten och Iran. De och de halvproletariserade massorna i Pakistan är de som kan göra reell skillnad i det långa loppet, inte den inhemska borgerligheten som Bhutto som vi som bäst kan hoppas på att återvända till 'business as usual'.

Dessutom, kom ihåg att USA är kompisar med den härskande klicken i Pakistan. Glöm alla absurda Clash of Civilizations teorier som kommer hagla över oss, och glöm alla liberala Great Person-tjafsande. Visst är det en tragedi att hon är död, och visst kommer det betyda någonting att hon har gjort det. Men det är verkligen inte hela världen. Allt snack om förkämpe för demokratin, etc, etc. är ju säkert bra och kanske sant i någon mån - hon verkar ju ändå rätt okay och jag är som sagt alltid ledsen när någon kolar - men det är inte hon och det är inte Pakistans borgerlighet som kan göra långsiktiga förändringar. Kanske är det till och med så nu att den klicken av deras härskande klass som stödde Bhutto och hennes parti kommer fega ut nu och lämna fältet öppet för ett folkligt ledarskap.

Det jag har väntat på var Tariq Alis kommentar, som inte säger så mycket som jag vill men som ändå är väl värd att läsa. För mer och bättre information rekommenderar jag hans bok, Clash of Fundamentalisms.

Labels: , , , , , ,

4 Comments:

Blogger Björn Nilsson said...

Tack för länken till Tariq Ali. Intressant. Han säger väl i princip att när Benazir kom fram till köttgrytorna så svek hon de massor som skulle ha kunnat bli den kraft som gjort om Pakistan till ett bättre ställe för vanligt folk. Lärdomen av det är att man kan inte bara vara folkledare ibland, och sedan hoppa över till att tjäna andra intressen, utan att det straffar sig.

Samtidigt verkar han tro att det finns viss potentiell energi kvar i PPP. Det vete fasen ... PPP är väl i stort sett Bhuttos fan-club, eller har jag fel där?

2:19 PM  
Blogger Olof said...

Björn, världen väntar på ditt nästa inlägg. Gör oss inte besvikna

6:45 PM  
Blogger Björn said...

Jag höll på att skriva det. Sen tog det bara slut... men det kommer snart.

8:02 PM  
Blogger Björn said...

Björn: Yeah, han har varit mer kritisk mot Benazir. Och Pakistan har nog mycket mer progressiva grupperingar än hon, men man får väl tänka sig henne som någon form av samlande kraft. Jag är ingen expert på PPP eller Pakistan i stort, men vi kan nog med en viss oro titta på när hennes 19 årige son tar över. Dynastier är ju inte helt great. Men hur som helst, kanske har jag fel. Jag tror bara inte det gör så stor skillnad om PPP kommer till makten.

11:44 AM  

Post a Comment

<< Home

Bloggtoppen.se